یا ابالفضل

 

خلاصه ای از زندگی امام رضا(ع)

در يازدهم ذيقعده سال 148 هجری قمری در شهر مدينه و در خانواده حضرت امام موسی بن جعفر(ع) از دامان بانويی پاک نهاد به نام تكتم فرزندی متولد شد كه او را علی ناميدند. وی بعدا به كنيه ی "‌ابوالحسن" و به لقب "رضا" خوانده شد .علی بن موسی (ع) 35ساله و بزرگترين فرزند خانواده ی خود بود كه پدر بزرگوارش به شهادت رسيد و با فضائل و شايستگی هايی كه دارا بود به تصريح پدر در سال 183 ه.ق مسئوليت امامت و رهبری شيعه و حفظ اصول اسلامی را به عهده گرفت. به طور كلی مدت امامت حضرت رضا (ع) به سه دوره تقسيم می شود.
 
* ده سال نخستين ، كه با زمامداری هارون الرشيد مصادف بود.
 
* پنج سال بعد كه در حكمرانی محمد امين فرزند بزرگتر هارون گذشت. 
 
* پنج سال پايان امامت كه مصادف با حكومت مأمون می شد، ‌و در همين دوره بود كه به ايران دعوت شد و اجبارا وليعهدی را پذيرفت.
 

زندگی پر بار حضرت علی بن موسی الرضا (ع) صرف تعليم و بيان حقايق اسلام ، تصحيح فرهنگ دينی مسلمانان ، ‌مبارزه با مستكبران وخلفای غاصب ، ‌حمايت از مستضعفين و محرومين ،‌ و رهبری نيروهای انقلاب تشيیع گرديد. مدت بيست سال به وظايف الهی و اجتماعی خود پرداخت ‌و در ابلاغ كلمه ی حق سخت كوشيد و سرانجام پس از مبارزه و تلاش فراوان بر عليه خلافت بنی عباس در سال 203 هجری به دست مأمون به شهادت رسيد و در قريه سناباد دفن شد و مرقدش زيارتگاه مسلمانان پارسا و شيعيان جهان گشت.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 9 اسفند 1391برچسب:, توسط عباس اله داد